narsommarnaspricker.blogg.se

En trasig bakgrund och ett liv mot framgång, en obehaglig och ärlig berättar röst som ibland lär vara vilsen men när den inte är det är den starkare än tusen världar.

Rena rama djungeln

Publicerad 2015-01-07 12:46:17 i debatten,

Fyfan, vad förvirrande. 
 
När man googlar "psykisk ohälsa" dyker det genast upp tusentals olika sidor som försöker räta ut vad begreppet ohälsa egentligen är för något. Det gjorde mig aningen snurrig och väldigt illa till mods. Om jag får bestämma det själv så är psykisk ohälsa egentligen inget man kan "räta ut". Min personliga definition av psykisk ohälsa är: Att må dåligt. Enkelt va? 
 
Som jag sa så är det inget jag finner att man kan räta ut, kanske för att det är på så många olika plan man kan må dåligt och det visar sig så individuellt. Det finns helt enkelt inga mallar. 
 
De vanligaste frågorna som dök upp var: 
 
Hur upptäcker jag psykisk ohälsa? 
Vad kan jag som utomstående göra? Som förälder? 
Vart vänder jag mig? 
 
Och trotts att jag inte har 10 års utbildning bakom mig eller andra "certifikat" att visa upp så kan jag prata ur egen erfarenhet, tala om vad jag personligen hade behövt och vilka tecken jag visade som jag är medveten om. Eller faktiskt, så bör jag skriva i realtid, för jag lever med psykisk ohälsa. 
 
Hur kan jag upptäcka psykisk ohälsa? Vad ska jag titta efter?
 
Som barn: Tecknena fanns där och de var väldigt många även om få av dem kanske var märkbara. Betrakta personen i fråga, hur är personen klädd? Ser personen glad ut? Vilket språk (och kroppsspråk) använder sig denna utav? Är personen kanske rent utav "lillgammal"? (Det kan va ett tecken då man tvingas växa upp fort) Om personen är väldigt verbal, är texterna negativa och tunga? Vilken attityd har barnet? Inställning till mat? Plötsliga förändringar i beteendet? Vilken umgängeskrets har denna? Vad gör barnet på fritiden? 
 
Vad kan jag som utomstående göra?
 
Du kan bara finnas där. Lyssna. Prata med. Hjälp personen att komma ihåg evetuella besök hos psykiatrin, läkare osv. Oftast är det ett jobb som inte är lätt, att finnas där för någon som är sjuk. Den sjuka orkar inte hålla kontakten, visar inte alltid tacksamhet för allt du gör för personen ifråga och ibland kan det kännas som om man bara stöter på bakslag efter bakslag. Men det är värt det
 
Vart vänder jag mig? 
 
Det finns många olika ställen du kan vända dig till. de vanligaste är ungdomsmottagningen, BUP och sjukhus men i dagens läge finns det massor av bra hjälp att få. 
 
http://www.tjejzonen.se/
 
eller
 
http://foreningentilia.se/
 
Är två stycken grymt bra sidor som både erbjuder hjälp på lite olika sätt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela