narsommarnaspricker.blogg.se

En trasig bakgrund och ett liv mot framgång, en obehaglig och ärlig berättar röst som ibland lär vara vilsen men när den inte är det är den starkare än tusen världar.

Dagens hjärta

Publicerad 2015-02-10 20:57:17 i Dagens hjärta,

Som jag själv har uttryckt förut så är det så mycket lättare att skriva i negativa spiraler, att få fram det ljusa och positiva är inte alls lika enkelt, kanske bland annat för att när man mår som jag så ser man baksidan av allt. Baksidan av världen. Men media, i dagens samhälle, är även en stor bov i dramat. Mord, misshandel, sexuellt utnyttjande, våldtäkter, ekonomiska kriser & krig - Någon av dessa är alltid omnända i dagens "blaskor"...
 
Därför tänker jag införa en kategori i min blogg, inte minst för min egen skull, som heter "Dagens hjärta" och denna kategori kommer bara att innehålla positivitet. Någon som gjort en god gärning, positiva besked eller kanske någon som rent av sprider glädje kring sig - jag tror att ni förstår temat. 
 
Den första "Dagens hjärta" hittade jag faktiskt på Facebook, tjejen skrev ett inlägg i en grupp och jag tycker att hon bör hyllas för sin medmänsklighet och för den omnända gamla damen - En hjälteinsats. En ännu större hyllning, eftersom att hon uppmuntrar oss att även göra samma sak. #spridkärlek
 

"Idag när jag på lunchrasten går in på Matrix så hör jag en dam stå i kassan och jämra sig. Jag tänker inte mer på det utan går och hämtar det som ska bli min lunch och ställer mig i kö i kassan bredvid.
Hör under tiden den äldre tanten med rullator snyfta "men jag vet att jag har 148kr på kortet, jag förstår inte varför det inte fungerar". Detta upprepar hon gång på gång och i huvudet försöker plussa ihop varorna hon lagt på bandet som ändå inte blev mer är 110kr. 
Kassörskan vet inte riktigt vad hon ska göra och kön är lång. Kvinnan gråter av frustration och återupprepar gång på gång att det ska räcka och att det finns 148kr på hennes kort.
När jag betalat mina varor går jag till andra kassan och erbjuder mig att betala för kvinnans mat (två paket korv, ett paket bröd och tre färdiga Findus matlådor då hon troligtvis har svårt att tillaga mat själv). Hon gråter ännu mer och blir så tacksam och även kassörskan som inte visste vad hon skulle göra tackade även mig.
Egentligen borde jag gå därifrån med lite glädje över att ha fått hjälpa en medmänniska men istället gick jag därifrån tårögd med en klump i magen som inte vill släppa.
Det gör så ont i mig att det finns personer i vårt samhälle som är så ensamma och behöver hjälp. 
Tänk om inte jag hade bestämt mig för att köpa fryst lasagne till lunch idag på Matrix, hade denna tant gått hem med sin rullator gråtandes utan något att äta?

Man ska vara så jävla tacksam för det man har. Mitt liv är så rikt och jag är så sjukt tacksam över att jag varken är ensam eller behöver gå hungrig.

Så nu utmanar jag er att göra något bra för en person ni inte känner.
Sprid kärlek"

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela